- اخبار اقتصادی - به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تاج من، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه با بیان این که خط‌آهن چابهار-زاهدان با احتساب خطوط ایستگاهی 730 کیلومتر طول دارد...
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تاج من، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه با بیان این که خط‌آهن چابهار-زاهدان با احتساب خطوط ایستگاهی 730 کیلومتر طول دارد و به پیشرفت فیزیکی 61 درصدی رسیده است،‌اظهار کرد:‌ بندر چابهار با توجه به امتیازات خاصی و موقعیتی که دارد، به یک مسیر پسکرانه‌ای حمل‌ونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راه‌آهن چابهار نقش مهم‌تری پیدا می‌کند.

وی افزود: فاز اول این پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول 154 کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌شود. در زمان حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به زودی با حضور مسئولان بلندپایه افتتاح می‌شود.

وی یادآور شد: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریل‌گذاری شده، از سمت چابهار هم عملیات ریل‌گذاری آغاز شده است، اما به دلیل محدودیت منابع، فعالیت‌ها به قطعه زاهدان-خاش متمرکز شد. در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که حد فاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌ها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه با یادآوری این‌که از اعتبار مصوب 300 میلیون یورویی 250 میلیون یورو به خط‌آهن چابهار-زاهدان تخصیص یافته است،‌گفت:‌با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین 50 میلیون یورو باقیمانده به صندوق توسعه ملی ارائه شد و چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرده است. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا 50 میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار-زاهدان شود، ‌البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

به گزارش تسنیم،‌ خطیبی بهمن ماه سال گذشته گفته بود: خط‌آهن  چابهار-زاهدان علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه سراسری راه آهن، بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب در قسمت شرقی کشور است و می‌تواند کشورهای CIS و حوزه قفقاز و اروپا را از طریق شبکه ریلی کشور به چابهار متصل کند.

وی با تاکید بر این‌که راه آهن چابهار – زاهدان نقش تاثیرگذاری در منطقه خاورمیانه دارد و کریدور شمال - جنوب را احیا می‌کند، افزود:  با تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان، بار از طریق چابهار به قسمت شرقی و جنوب شرقی آسیا و چین از آنجا به کشورهای CIS و کشورهای اروپایی منتقل می‌شود که همین موضوع،‌ پروژه مورد اشاره را طرحی فرا منطقه‌ای کرده است.

وی با یادآوری این‌که پیشرفت فیزیکی آن به طور کلی به 57 درصد رسیده است، تصریح کرد:‌ در بخش زیرسازی کل مسیر، بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در صورت تامین مالی،‌ تا سال 1402 کل محور را به صورت مرحله‌ای به بهره‌بهرداری می‌رسانیم.

وی ادامه داد: عملیات ریل‌گذاری در فاصله زاهدان تا خاش با طول 154 کیلومتر، انجام شده و حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در تلاشیم محدوده زاهدان - خاش در فاز اول به بهره‌برداری برسد.

معاون شرکت ساخت و توسعه درباره تامین مالی این طرح با اشاره مصوبه برداشت 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی گفت: تاکنون 200 میلیون یورو از این صندوق دریافت کردیم اما مجموعا به حدود 550 میلیون یورو نیاز داریم و باید حداقل 250 میلیون یوروی دیگر به‌جز مصوبه صندوق توسعه ملی، تامین مالی شود.

انتهای پیام/

 

منبع : منبع