به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تاج من، این روزها انیمیشن «لوپتو» بعد از پویانمایی «پسر دلفینی» فیلم دیگری است که توجه سینما را به خود جلب کرده است. پسر دلفینی رسماً یک پدیده در سینمای این روزهای ایران بود که اگر با ناآرامیهای اخیر مواجه نمیشد، بدون شک شاهد فروش بسیار بالاتری برای آن بودیم. این فیلم ایرانی مرز 16 میلیارد تومان را رد کرده است و البته منتظر اکران مدارس کشور است. اما با همین اکران کوتاه مدت (از اوایل شهریور تا اوایل مهر که فروش آن با شرایط ناآرام روبر شد) نشان داد که انیمیشن در کشور ما ظرفیت بسیار خوبی برای فروش دارد. این موضوع صرفا به این دلیل نیست که برای تماشای فیلمهای کودکان باید والدین آنها همراهشان باشند بلکه به خاطر فقر محتوا در سینماها برای بچهها است. همینطور اینکه خانوادهها تشنه فیلم و محتوای شاد و جذاب برای بچهها و خودشان اند تا لحظاتی شاد و مفرح را در کنار هم سپری کنند.
حالا پویانمایی جذاب و شاد دیگری به نام لوپتو وارد سینماها شده که بهنظر میرسد میتواند جایگاه مناسبی در فروش پیدا کند. البته این انیمیشن در هفته گذشته 310 میلیون تومان در سه روز پایانی هفته فروش داشت و اینگونه که خبرها میگویند قرار است تا فیلمهای کمدی دیگری از راه برسند که آنها هر کدام به نوبه خود فروش زیادی را تجربه خواهند کرد اما ظرفیت انیمیشن برای فروش و جذب مخاطب دیگر امری اثبات شده است.
محمدمهدی مشکوری سازنده انیمیشنهای «ببعی» و «آرمن» در مصاحبه کوتاهی که با تسنیم داشت درباره این پویانمایی جدید کشور گفت: این فیلم محصول گروهی از سازندگان انیمیشن در کرمان است که با حداقل امکانات توانستند این فیلم را تولید کنند. نباید نام آنها در میان ارگانهای سازنده پنهان شود زیرا زحمت آنان است که این فیلم را به نتیجه رسانده است. چیزی که از فیلم میبینیم نشان میدهد که کیفیت کار قابل قبول و مناسب است.
او درباره پیشبینیاش از فروش این پویانمایی در سینماهای کشور گفت: باتوجه به وضعیت نامناسب فعلی فروش در سینماها امکان اینکه این کار ضربه بخورد هست. اما امیدواریم با بهتر شدن وضعیت فروش شاهد رونق این پویانمایی در سینماها باشیم. خصوصاً اینکه سه تا چهارسال زحمت این فیلم کشیده شده است و دستاورد خوبی در گرافیک داشته است.
مشکوری درباره علت فروش مناسب فیلم پسر دلفینی گفت: این فروش بهخاطر فقر محتوا در حوزه کودک است. کسی هم در این زمینه سرمایهگذاری نمیکند و همیشه فیلمهای بزرگسال است که مورد توجه قرار دارد. همین موضوع منجر به ایجاد خلأیی برای کودکان دیروز شد که امروز به نوجوانان معترض تبدیل شدند. نوجوانانی که برای دیروز آنها برنامهریزی فرهنگی خوبی نشده بود. یکی از آسیبهای این نسل این است که راه ارتباطی مناسبی از سوی مدیران و کارشناسان با آنها نیست برای آنکه میان آنها گفتوگو از مسیر فرهنگ و هنر نبوده است.
وی ادامه داد: امروز باید برای نسل کودک و خردسال تولید محتوا شود. معتقدم که برای این نسل مانند نسل قبلی فقر محتوا وجود ندارد و کارهای خوبی برای آنها ساخته شده است. از «فیلشاه» و «شاهزاده روم» گرفته تا «پسر دلفینی» و «لوپتو». قبول دارم که تعداد آنها در مقابل کارهای دیزنی و پیکسار کم است اما کارهای با کیفیتی ساخته شده است. در تلویزیون نیز ما کارهای خوبی ساختیم که طبق نظرسنجیها جذاب و خوشساخت بود. برای همین این امید را دارم که نسل کودک مانند نسل قبلی از خلأهایی که آنان برخوردار بودند، نباشند. البته جای نارحتی است که همین الان هم برای نوجوانان کشور فیلم و کار ساخته نمیشود، آنها همین الان دچار فقر محتوا و آثارند و باید به فکر آنان بود.
او در پایان گفت که هنوز VODها بیشترین درآمد خود را از انیمیشن دارند و بیشترین هزینه خود را در رئال میکنند. اگر آنان این درآمد را در حوزه کودک و نوجوان سرمایهگذاری کنند بخشی از این فقر محتوا جبران خواهد شد و شاهد آسیب کمتری برای نسل کودک و نوجوان کشور خواهیم بود.
انیمیشنها در هفته قبل چقدر فروختند؟/امید تازهای به نام «لوپتو»انتهای پیام/
منبع : منبع
21st November 24