به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تاج من, بررسی بازار کار در سال 1401 نشان میدهد سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 40.0 درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان میدهد که نسبت به سال قبل 0.3 درصد کاهش داشته است.
در سال 1401 سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 26.7 درصد بوده است، این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است، بررسی تغییرات این شاخص نشان میدهد که نسبت به سال قبل 0.9 درصد افزایش داشته است.
محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار تعداد بیکاران فارغالتحصیل را حدود یک میلیون نفر برشمرد و گفت: فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استانها و مهارتهای تخصصی مهمترین چالش اساسی رفع این مسئله است.
فقدان مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچار بیکاری میشد اما در زمان حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التصیلان شرط یافتن شغل، «مهارت» است.
غلامحسین حسینینیا، رئیس سازمان فنی و حرفهای با اشاره به آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال 2033، بیان داشت: تعداد 83میلیون شغل در جهان حذف و 63میلیون شغل تا چهار سال آینده با تأثیر از تورم، کندی رشد و هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای مشاغل آینده و آینده مشاغل با توجه به تحولات اساسی تکنولوژی در عرصه جهانی مانند تکنولوژیهای برافکن، IOT، بیگ دیتا، رباتهای خودکار و... باید جوانان را به مهارت مجهز کنیم.
معاون وزیر کار، با بیان اینکه 1234 استاندارد دانشبنیان از سوی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین شده است و این مهم در راستای جدی گرفته شدن مهارتهای دانش بنیان از سوی این این سازمان می باشد، عنوان کرد: عزم سازمان برای راه اندازی هرچه بیشتر مراکز دانش بنیان مهارتی با همکاری پارکهای علم و فناوری در همه استانها جزم است.
وی با اشاره به تبدیل مرکز ملی تربیت مربی به مرکز مهارتی دانش بنیان، تصریح کرد: با همکاری دانشگاه تهران پارک علم و فناوری مهارتی راه اندازی شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای از راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه ای دانش بنیان در هر استان خبر داد و افزود: این سازمان آمادگی همکاری با شرکت های دانش بنیان به صورت مستقیم و چه از طریق پارک های علم و فناوری را دارد و با این شرط که همه پروژه های تعریف شده دارای پیوست مهارتی جهت رشد تولید و افزایش کیفیت و ... باشد.
وی طرح های کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامه های جدید سازمان عنوان کرد و افزود: درطرح کهاد، دوره های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته می شود که متناسب با رشته تحصیلی و یا علاقمندی آنان ارائه می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار داشت: طرح نخلستان نیز برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته های تحصیلی آنها در بازار کار، اقبالی ندارد نیز، پیش بینی شده است که در این طرح آموزش مهارتی در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان همراه با تکنولوژی جدید در مراکز دولتی، آموزشگاه های آزاد، جوار و بین کارگاهی و ... به فارغ التحصیلان ارائه می شود.
انتهای پیام/
منبع : منبع
22nd November 24