روزنامه خبرورزشی وابسته به گروه رسانه‌ای خبر است که روزنامه خبرجنوب، خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه توریسم، مجله ورزش و تصویر، هفته‌نامه کتاب هفته، فصلنامه نوشتا و پایگاه توریسم‌آنلاین را هم شامل...

روزنامه خبرورزشی وابسته به گروه رسانه‌ای خبر است که روزنامه خبرجنوب، خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه توریسم، مجله ورزش و تصویر، هفته‌نامه کتاب هفته، فصلنامه نوشتا و پایگاه توریسم‌آنلاین را هم شامل می‌شود و در سال ۱۳۷۶ توسط حسین واحدی‌پور منتشر شد.

روزنامه‌ای که این روزها به عنوان پرتیراژترین روزنامه ورزشی تاریخ کشور و پرمخاطب‌ترین روزنامه بخش خصوصی به سومین دهه انتشار خود نزدیک می‌شود، ۲۰ سال قبل وقتی روی پیشخوان کیوسک‌های مطبوعاتی قرار گرفت، با سبک منحصر به فرد خود خیلی زود تبدیل به روزنامه ورزشی اول کشور شد و بیش از ۲۰ سال است این عنوان را برای خود حفظ کرده و نقش پر رنگی در ورزش ایران دارد.

روزنامه خبرورزشی ابتدا یک ویژه‌نامه ۴ صفحه‌ای بود که اوایل سال ۱۳۷۶ در دل روزنامه خبر منتشر می‌شد. ناصر احمدپور که آن زمان دبیر سرویس ورزشی روزنامه خبر بود، هر سه‌شنبه ۴ صفحه ویژه‌نامه ورزشی به عنوان ضمیمه روزنامه خبر منتشر می‌کرد که این روزنامه خیلی زود جای خود را دل مخاطبان ورزش باز کرد و باتوجه به استقبال مخاطب، زنده‌یاد احمدپور به حسین واحدی‌پور صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول خبر پیشنهاد کرد خبرورزشی به شکل روزنامه‌ای مستقل منتشر شود.

با پی‌گیری واحدی‌پور که تمایل خاصی به نوآوری در مطبوعات دارد، خیلی زود امتیاز روزنامه‌ای به نام خبرورزشی صادر و این روزنامه از مهرماه سال ۱۳۷۶ با انتشار یک مجموعه پیش‌شماره هفتگی که ابتدا هفته‌ای یک شماره منتشر می‌شد و در ادامه به روال یک روز در میان رسید، اعلام حیات کرد و از ۶ آذر ۱۳۷۶ روال انتشار حالت روزانه پیدا کرد که تا به امروز این روند متوقف نشده است.

خبرورزشی ابتدا ۴ صفحه‌ای بود و فقط هفته‌ای یک روز در ۸ صفحه به دست مخاطب می‌رسید.

روزنامه‌ای دو رنگ با تصاویر سیاه و سفید که پر بود از اخبار کوتاه و جنجالی و سبک جدیدی را در اطلاع‌رسانی ارائه می‌کرد. در این سبک که مبتکرش زنده‌یاد ناصر احمدپور بود، اخبار حاشیه‌ای کوتاه و البته بعضا جنجالی و گفت‌وگوهای سرپایی جای مطالب بلند و گزارش‌های طولانی را گرفته بودند و تحلیل‌ها هم خیلی خلاصه و با شیوه انتقادی نوشته می‌شد.

آن‌چه بیش از کوتاه‌نویسی که نیاز آن روز جامعه و موردپسند مخاطب بود، در رشد چشم‌گیر خبرورزشی و تبدیل آن به رسانه‌ای پرمخاطب نقش داشت، همین رویه انتقادی نویسندگان خبرورزشی بود که هر آن‌چه می‌دیدند و احساس می‌کردند مردم دوست دارند بخوانند را بدون تعارف روی کاغذ می‌آورند و اصلا برای‌شان مهم نبود با چه واکنشی از سوی اهالی ورزش مواجه شوند. این رویه انتقادی و پر سرو صدا نام روزنامه خبرورزشی را بر سر زبان‌ها انداخت و مردم هم که احساس می‌کردند این روزنامه حرف دل آن‌ها را می‌زند، با خبرورزشی همراهی می‌کردند.

ویژگی مهم دیگری که خبرورزشی داشت و هنوز هم دارد این بود که نویسندگان روزنامه یک روز از تیم، مربی، مدیر یا بازیکنی حمایت می‌کردند اما فردایش امکان داشت در صورت شنیدن یک خبر حاشیه‌ای از همان بازیکن، آن خبر منفی را تبدیل به تیتر یک روزنامه کنند.

تیترهای جنجالی و میخکوب‌کننده هم نقش چشم‌گیری در همراهی مخاطب با خبرورزشی داشت؛ مایلی‌کهن نه نگو برو، خدا را شکر مایلی‌کهن رفت، کتک‌کاری استیلی و منصوریان در تیم ملی، دلیل باخت حجازی؛ ساق‌های خسته یا تفکرات بسته، دستگیری بازیکن تیم ملی به جرم قاچاق کالا، افسوس ایویچ دیر رفت، خدا را شکر بلاژویچ هم ایرانی شد، تیم‌ملی به کشک بادمجان باخت، منحنی چماق شد، فوتبال لباس رزم پوشید و ... که از صراحت گردانندگان روزنامه خبرورزشی و فعالیت بدون سانسور آن‌ها در اطلاع‌رسانی خبر می‌داد، هر کدام در مقاطع مختلف، افزایش میزان همراهی مردم و افزایش قابل توجه تیراژ این روزنامه را به همراه داشت.

نتیجه این همراهی افزایش صفحات خبرورزشی به ۸ و سپس ۱۲ صفحه بود و در مقطعی طولانی خبرورزشی روزهای پنج‌شنبه و یا به مناسبت‌هایی نظیر بازی‌های ملی، دیدارهای رودرروی استقلال و پرسپولیس و تورنمنت‌ در ۱۶ صفحه منتشر و عرضه می‌شد. این روزنامه از شروع سیاه و سفید و سپس دو رنگ خود، به مقطعی رسید که صفحات اول و آخرش رنگی منتشر می‌شد و صفحات رنگی هم دو بار از ۲ صفحه به ۴ صفحه و سپس ۶ صفحه افزایش پیدا کرد و سپس با افزایش تجهیزات و امکانات چاپ در ایران، خبرورزشی تمام رنگی به دست مخاطب رسید.

در دوره جدید روزنامه که از آغاز سال ۱۳۹۵ شروع شده، پوست‌اندازی تدریجی خبرورزشی به وضوح دیده شد و مدیران روزنامه به این نتیجه رسیدند که از لحاظ گرافیکی سروشکل تازه‌ای به خبرورزشی بدهند و به شکل نامحسوسی تغییراتی هم در محتوا ایجاد کنند.

این تغییرات گرافیکی و محتوایی کماکان ادامه دارد و این بار هم مخاطب با روزنامه ورزشی برتر کشور همراهی کرده است.

روزنامه‌ای که در دوران شکوفایی رسانه‌های کاغذی تیراژ ۳۲۰هزار نسخه‌ای در روز را هم تجربه کرده بود، اکنون نیز با وجود افت اغلب رسانه‌های نوشتاری و گرایش افکار عمومی به رسانه‌های مجازی، یکی از ۳ روزنامه پرفروش ایران است.

این روزنامه در رتبه‌بندی وزارت ارشاد نیز از لحاظ استاندارد کار حرفه‌ای و رعایت قواعد روزنامه‌نگاری در رتبه چهارم قرار دارد و در این جدول دومین روزنامه برتر بخش خصوصی محسوب می‌شود.

این روزنامه از ابتدای فعالیت تا به امروز طی ۲۰ سال و اندی انتشار، ثبات مدیریت جالبی را تجربه کرده است. تا به حال تنها ۳ مدیرمسئول بالای سر خبرورزشی بوده‌اند و همین ثبات می‌تواند یکی از عوامل موفقیت خبرورزشی باشد. بعد از حسین واحدی‌پور، موسس و صاحب‌امتیاز خبرورزشی که از سال ۱۳۷۶ تا اوایل سال ۱۳۸۷ مدیرمسئولی خبرورزشی را هم برعهده داشت، از ماه‌های نخست سال ۱۳۸۷ علیرضا معزی را به جای خود به عنوان مدیرمسئول خبرورزشی معرفی کرد که معزی نیز بعد از نزدیک به ۸ سال، اسفند ماه سال ۱۳۹۴ جای خود را به سیدهادی فیاضی داد. نیمه‌های زمستان ۱۳۹۸ کیوان مافی به‌عنوان مدیرمسئول خبرورزشی معرفی شد.

در بخش سردبیری اما خبرورزشی اندکی بیشتر تغییر داشته است؛ هرچند تعداد روزنامه‌نگارانی که به عنوان سردبیر یا با منصب سرپرست تحریریه، خبرورزشی را اداره کرده‌اند، به تعداد انگشتان یک دست می‌رسد. اولین سردبیر خبرورزشی، یکی از دو موسس این روزنامه و صاحب اصلی طرح انتشار روزنامه‌ای با رویه کوتاه‌نویسی بود؛ زنده‌یاد ناصر احمدپور که دو دوره سردبیری خبرورزشی را برعهده داشت و هر دو دوره طلایی این روزنامه به مقطع سردبیری او برمی‌گردد.

ناصر احمدپور مقطع نخست از شماره اول تا اواخر فروردین ماه سال ۱۳۸۲ سردبیر خبرورزشی بود که به شوق انتشار روزنامه‌ای که متعلق به خودش باشد، با خبرورزشی خداحافظی کرد. بعد از خداحافظی احمدپور، روزنامه چند روزی به شکل شورایی اداره شد تا این که معاون ناصر احمدپور هم به روزنامه تازه‌تاسیس او پیوست و زنده‌یاد عباس عبدالملکی با سمت سرپرست تحریریه عهده‌دار تامین محتوی خبرورزشی شد. عبدالملکی که بعدها حکم سردبیری گرفت، تا آخرین روز سال ۱۳۸۶ و به مدت ۵ سال سردبیری خبرورزشی را برعهده داشت تا این که از ابتدای سال ۱۳۸۷ مجددا ناصر احمدپور سردبیر خبرورزشی شد.

بازگشت احمدپور با افزایش چشم‌گیر مخاطبان روزنامه همراه بود و این بار همکاری سردبیر با روزنامه یک سال دوام داشت. حدود یک ماه روزنامه به شکل شورایی اداره شد تا سردبیری به سعید آجورلو رسید که تنها چند ماه روی این صندلی نشست و اواسط سال ۱۳۸۸ جای خود را به علی جوادی داد. جوادی تا روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ سردبیر خبرورزشی بود اما پس از ۶ سال و ۶ ماه سردبیری خبرورزشی، استعفای خود را تقدیم کرد تا مهدی هژبری این سمت را عهده‌دار شود. جوادی با بازگشت دوباره به خبرورزشی بار دیگر به عنوان سردبیر تا زمستان ۱۴۰۰ مشغول به فعالیت بود.

اسکلت اصلی تحریریه خبرورزشی را همان نیروهای سال اول و دوم این روزنامه شکل می‌دهند. عباس اسدزاده و علی بنی شیخ‌الاسلامی از سال ۱۳۷۶، محمد کاظمی، مهدی شیروانی و حبیب افتخاری از سال ۱۳۷۷، فرهاد اشراقی دبیر تحریریه روزنامه، آرتین زهرابی، مهدی زارع، نصیر مقدری و مهدی همدانی از سال ۱۳۷۸، مجتبی صالح، بهروز احمدی و بهزاد آریس از سال ۱۳۷۹ با خبرورزشی همکاری داشتند و به مرور آرش محمدی، پریسا غفاری، کاوه علی‌اسماعیلی، مهری رنجبر، امیرعباس واسعی، مهدی یکتا، مسعود اکبری، فرخ حسابی، امید خاکی، سجاد فیروزی، محمدرضا مدنی، علیرضا روش، سیدحامد اردهالی، سهیل سعادتمندی، شهراد باغستانی، سعید شاه‌نظری و ... هم به خبرورزشی اضافه شدند. استاد اردشیر لارودی و استاد جهانگیر کوثری نیز در حال حاضر یادداشت‌نویسان ثابت خبرورزشی هستند که حضور و همکاری آن‌ها بار فنی مطالب خبرورزشی را ارتقا بخشیده است. همچنین محمدرضا میرشاه‌ولد نیز به عنوان کارتونیست با خبرورزشی همکاری می‌کند.

خبرورزشی همگام با سلیقه و پسند مخاطب، در دنیای مجازی هم فعال است و اینستاگرام و کانال تلگرام خبرورزشی از معتبرترین رسانه‌های بخش مجازی هستند و این روزنامه توییتر خود را هم فعال کرده و از سایت رسمی خود نیز در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات در آبان ۱۳۹۵ رونمایی کرد تا در فضای رسانه‌های دیجیتال و مجازی هم حرف اول را بزند.

در سایت خبرورزشی آرتین زهرابی، آرش محمدی، شهراد باغستانی، زاوش محمدی، علیرضا جوادی، سعید سمایی، محسن کرامتی و علیرضا شاهد به همراه سیدحامد واسعی به‌عنوان مدیرفنی مشغول به فعالیت هستند.

مدیریت فنی روزنامه و واحد لجستیک را آرش محمدی برعهده دارد. همکاران بخش فنی در قالب صفحه‌آرایی، ادیت عکس، ویراستاری و تایپ، قاسم خانی، کیومرث وظیفه‌شناس، محمود احمدی، آرش ارباب زاده، محمدرضا طیاری و سجاد حسینی هستند. در بخش انفورماتیک نیز پوریا شاکری حضور دارد.

در این سال‌ها، روزنامه‌نگاران شاخصی نظیر زنده یاد عباس عبدالملکی، زنده یاد فتح الله فتحی، مهرداد فرشیدی، غفور هاشمی، محمدرضا تاج‌دوزیان، مرتضی رضایی، سیامک توکلی، داریوش شهریاری، حامد قاسمی، احسان قاسمی، محسن احمدی، کریم مقدم، علی فولادی‌راد، مجید روان‌ستان، آرش لب‌جویی، آرش ظلی‌پور، علی بحرینی، علی حق‌شناس، رضا امیرشاهی، فرشاد کاس‌نژاد، اسماعیل حیدرپور، افشین عبدالهیان، مهدی حدادپور، کمال ذاکرزاده، برادران خماند، حمید اسکندری، امیرحسین اعظمی، حسین قدوسی و ... در مقاطع مختلف کنار خبرورزشی بوده‌اند.

میثاق‌نامه حرفه‌ای خبرورزشی

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر چه رسانه‌ها، وظیفه دیده‌بانی دارند اما به این معنا نیست که خود را مبرا از نظارت شهروندان و نظام خودکنترلی ببینند. از این‌رو ما، امضاکنندگان این میثاق‌نامه، علاوه بر الزامات قانونی، در راستای آزادی مسئولانه، خود را متعهد به اصول زیر می‌دانیم و در صورت تخطی، به رأی شورای داوری در باره خود گردن می‌نهیم: اصول اجتماعی و ملی ۱- به قانون اساسی به عنوان منشور ملی، التزام عملی داریم. ۲-بر اساس تکلیف امر به معروف و نهی از منکر، از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی حمایت می‌کنیم.‌ ۳- به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی احترام می‌گذاریم و  از هرگونه تحریک قومیت‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌پرهیزیم. ۴- از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه و نادیده گرفتن کرامت انسانی است، پرهیز می‌کنیم. ۵- خود را موظف به انتشار سریع و به‌موقع مشکلات جامعه می‌دانیم و در این مسیر از ملاحظاتی که منجر به خودسانسوری می‌شود پرهیز می‌کنیم.

محتوای رسانه ۶- راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخبار را به عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم. ۷- اخباری را که منبع آن‌ها مشخص و معتبر نباشد منتشر نمی‌کنیم و اعتقاد داریم منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد، قابل اتکا و اعتماد نیست. ۸- خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به گونه‌ای عمل می‌کنیم که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود. ۹- آگهی و رپرتاژ آگهی را صریحا از مطالب و محتوای رسانه تفکیک می‌کنیم. ۱۰- در نقل هرگونه محتوا خود را ملزم به درج نام منبع و یا پدیدآورنده می‌دانیم. ۱۱-در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدویت دارد، از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعیّن پیدا کند خودداری می‌کنیم. ۱۲- در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه‌نمایی و یأس‌آفرینی پرهیز می‌کنیم. رفتار رسانه‌ای ۱۳- در صورتی که درنقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شویم، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی می‌کنیم. ۱۴- من و همکارانم برای کسب خبر خود و رسانه، خود را معرفی می‌کنیم و به صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده نمی‌کنیم. ۱۵- از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز می‌کنیم و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی«و جادلهم بالتی هی احسن» مطرح می‌کنیم. ۱۶- حریم خصوصی افراد را محترم می‌شماریم و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی‌کنیم. ۱۷- متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان هستیم و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آن‌ها به اجازه از خودشان بسنده نمی‌کنیم و به اصولی فراتر از آن پای‌بند هستیم و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می‌دهیم. ۱۸ – حقوق کودکان را محترم می‌شماریم و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیر متعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می‌کنیم. همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند، از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می‌کنیم. رفتار سازمانی ۱۹- حمایت از شأن و کرامت انسانی خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می‌دانیم و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می‌کنیم. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِروزنامه‌نگارانه استفاده نمی‌کنیم. ‎۲۰- در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیریم. ۲۱- برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه‌نگاران، دریافت هدیه از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌دانیم و به‌هیچ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی‌پذیریم. هم‌چنین همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می‌کنیم. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. ۲۲- وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می‌کنیم و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به‌طور آشکار و شفاف اعلام می‌کنیم.

روزنامه و سایت خبرورزشی

صاحب‌امتیاز

حسین واحدی‌پور

مدیر مسئول

کیوان مافی

اولین انتشار

۶ آذر ۱۳۷۶

امتیاز و افتخارات

  رتبه اول روزنامه‌های ورزشی   رتبه دوم روزنامه‌های خصوصی   رتبه چهارم روزنامه‌های سراسری   برنده جایزه فرهنگستان زبان‌وادب‌فارسی سال۹۵ و ۹۶   برنده تندیس دایموند۳ لوتوس نظام توزیع‌وبخش سال ۹۵   برنده تندیس دایموند برنزی نظام توزیع‌وپخش سال ۹۶

اطلاعات تماس

  روابط عمومی

۸۶۷۸۱۳۰۱ - ۰۲۱

  نمابر

۸۸۸۰۲۳۶۶ - ۰۲۱

 آدرس

تهران| میرزای شیرازی خیابان هشتم، پلاک ۱۵ کد پستی: ۱۵۹۶۷۱۶۱۱۵

  چاپ

هنر سرزمین سبز

  توزیع

نشر گستر امروز ۶۱۹۳۳۰۰۰-۰۲۱

فروش اینترنتی

  خرید ریالی

کیوسک دیجیتال جار

  خرید دلاری

Pressreader