به گزارش گروه عبری پایگاه خبری تاج من، یکی از ویژگیهای همیشگی جامعه مصنوعی رژیم صهیونیستی، وجود شکافهای برجسته اجتماعی بوده است. مهمترین شکافهای موجود در جامعه صهیونیستی در طول 75 سال گذشته عبارت بودند از: شکافهای یهودی – عربی، مذهبی – سکولار و اشکنازی – میزراخی. پس از میان پرده کوتاه دو کابینه وحدت ملی که با شراکت بنیامین نتانیاهو – بنی گانتس و سپس یائیر لاپید – نفتالی بنت حدود دو سال قدرت را در اختیار داشتند، راستگراترین و مذهبیترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی از آغاز سال 2023 قدرت را قبضه کرده و دو جناح مذهبی و راست افراطی در آن قدرت چشمگیری پیدا کرده اند.
برنامههای کابینه افراطگرای جدید نتانیاهو شکافهای پیشین را بیش از پیش عمیق ساخته و به ویژه شکاف سکولار – مذهبی را به شدت فعال ساخته است؛ پرونده جنجالی اصلاحات قضایی و حرکت به سوی مذهبیسازی برخی قوانین و نیز کاهش آزادیهای اجتماعی و توسعه تبعیضهای مختلف باعث شده اقشار سکولار به شدت نسبت به آینده خود نگران شوند. اعتراضات شدید 7 ماه اخیر نیز خود به خوبی بازنمایاننده این شکاف بوده است.
نیتصان عامیت، رهبر جنبش صهیونیستی جدایی
وقتی صهیونیست ها دوپاره میشوند
در این میان جنبش موسوم به «جدایی» که «نیتصان عامیت»، افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به راه اندازی آن کرده، این ایده را مطرح میکند که اختلافات میان دو قشر سکولار و مذهبی درون رژیم صهیونیستی شکلی حل ناشدنی به خود گرفته و عملا در حال به اوج رسیدن است و تداوم وضع موجود، بروز یک جنگ داخلی در داخل سرزمینهای اشغالی را ناگزیر خواهد کرد.
این افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی در روز 26 ژوئیه در مصاحبه با روزنامه معاریو بر شکافهای اجتماعی ناشی از جدال بر سر تصویب اصلاحات قضایی تأکید کرد و افزود: «تقسیم اسرائیل به دو سرزمین جدا از هم کاملاً ضروری است. ما در حال افتادن در ورطه نابودی هستیم. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، از بین خواهیم رفت.»
یهودیان سکولار ساکن سرزمینهای اشغالی عمدتاً با قانون اصلاحات قضایی نخستوزیر بنیامین نتانیاهو که دیوان عالی را از حق لغو قوانین جدید و تصمیمات کابینه براساس معیار «معقولیت» محروم میسازد مخالف هستند. در مقابل اما مذهبیهای ارتدکس و مذهبیهای ملیگرا تا حد زیادی از این قانون حمایت میکنند.
ملی گرایان مذهبی در درون کابینه نتانیاهو همچون «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی و «بتصلائل اصموطریچ»، وزیر دارایی به دنبال تصویب قوانینی در کنست برای الحاق رسمی کرانه باختری اشغالی و گسترش شهرک سازی غیرقانونی برای یهودیان در سرزمینهای اشغالی متعلق به فلسطینیان هستند.
نقطه اشتراک اصلی این طیف راستگرای افراطی با مذهبیهای ارتدوکس در تلاش برای مذهبیتر کردن زندگی عمومی است. این امر فی نفسه باعث میشود سکولارها اقشار سکولار و ملی – مذهبی را در مقابل خود ببینند. صهیونیستهای سکولار اما از نفوذ فزاینده دین در دولت میترسند و در هشت ماه گذشته تظاهرات گستردهای را برای جلوگیری از تصویب اصلاحات قضایی، سازماندهی کردهاند.
عامیت معتقد است که پس از اعتراضات اخیر، شرایط به نحوی پیش رفته که حرکت خودخواسته به سوی تجزیه اسرائیل به دو دولت جدید تحت عنوان «اسرائیل جدید» و «پادشاهی یهودا» را میتوان به عنوان یک گزینه جدی برای برون رفت از وضعیت وخیم سیاسی حاضر مورد بررسی قرار داد، در غیر این صورت ممکن است در آینده ای نزدیک شاهد یک جنگ داخلی میان صهیونیست ها با یکدیگر باشیم.
وی که فارغ التحصیل دانشکده فرماندهی داخلی نظامی است، به عنوان یک افسر چترباز در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت کرده و امروز یک فعال سیاسی به حساب میآید. او طرحی 5 مرحله ای برای تقسیم مسالمت آمیز اسرائیل توسط خود صهیونیست ها تدوین کرده است.
عامیت پیشنهاد میکند رژیم صهیونیستی، با توجه به وضعیت پراکندگیهای جمعیتی صهیونیستها در سرزمینهای اشغالی، به دو دولت تقسیم شود، یکی با ساختاری دموکراتیک و سکولار در شمال و دیگری با ماهیت محافظه کارانه-مذهبی که توسط قوانین یهودی در جنوب اداره می شود.
بر طبق نظر این افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی، منطقه شمالی قرار است «اسرائیل جدید» نامگذاری شود و قلمرو آن، بلندیهای جولان اشغالی، تا الجلیل علیا و بسیاری از شهرهای دشت ساحلی، از جمله حیفا، نتانیا، تلآویو و ریشون لتصیون را دربر میگیرد.
مناطق باقی مانده از سرزمینهای اشغالی نیز که شامل قدس، بئرشبع، بنی براک، اشدود، پتخ تیکوا و اشکلون را شامل میشود نیز تحت عنوان «پادشاهی یهودا» دولت جنوبی را تشکیل میدهند که در این طرح جامعه مذهبی را تشکیل خواهند داد.
هر یک از این دو منطقه یک مرز ساحلی به دریای مدیترانه خواهند داشت. در این بین منطقه شمالی شامل مناطق سرسبز کوهستانی است، در حالی که جنوب دارای یک بیابان وسیع و گستره ای است که بزرگتر و متراکم تر از همسایه شمالی است.
این تقسیمبندی برگرفته از میراث یهودیت در قرن 9 پیش از میلاد است که مدعی وجود 2 دولت سامره در شمال و پادشاهی یهودا در جنوب سرزمین فلسطین تاریخی است. البته این مناطق با ظهور اسلام دستخوش تحولات مذهبی و جمعیتی زیادی شدند به طوری که در طول قرنهای بعدی عربهای مسلمان اکثریت جمعیت این سرزمین را تشکیل میدادند و این وضعیت تا زمان تأسیس رژیم جعلی اسرائیل ادامه یافت. در روایات تاریخی یهود ذکر شده که ساکنان پادشاهی شمالی در زمان پادشاهی حضرت سلیمان شورش کردند و پس از مرگ او پادشاهی جدید با نام اسرائیل را تأسیس کردند. پسر سلیمان نیز که رِحُبِعام نام داشت نیز در منطقه جنوبی پادشاهی دیگری با عنوان یهودا را تشکیل داد و قدرت را در آن به دست گرفت.
طرح عامیت برای فروپاشی و تقسیم رژیم صهیونیستی به دو رژیم جدا از هم، برای این جنبش شامل 5 مرحله است که در نتیجه هر منطقه قانون اساسی و قوانین خاص خود را دارد. وی همچنین تصریح میکند که البته ارتباط این دو منطقه مانند ایالتها در آمریکا خواهد بود و دو منطقه با هم پیمان اتحاد دفاعی خواهند بست. عامیت همچنین در مورد فلسطینیهای ساکن سرزمین های اشغالی یا همان «عربهای 1948» که 21 درصد جمعیت رژیم صهیونیستی را تشکیل میدهند نیز میگوید آنها از نوعی خودمختاری برخوردار خواهند بود و «میتوانند کشوری تشکیل دهند که در آن به عنوان شهروندانی با حقوق کاملاً برابر زندگی کنند.»
افزایش اقبال به طرح جدایی
در طول 7 ماه گذشته، شکاف سکولار – مذهبی در فلسطین اشغالی به حدی افزایش پیدا کرده که دستکم دو نظرسنجی از سوی نهادهای رسمی رژیم صهیونیستی نیز در همین رابطه برگزار شده است. نخستین نظرسنجی در اوایل ماه آوریل (نیمه فروردین 1402) از سوی شبکه 11 تلویزیون اسرائیل برگزار شد که طبق آن 16 درصد از مشارکت کنندگان با تقسیم اسرائیل به دو سرزمین سکولار و مذهبی موافقت کرده بودند و 63 درصد نیز مخالف این ایده بودند. در این میان، هواداران احزاب اپوزیسیون بیش از هواداران کابینه نتانیاهو از این ایده هواداری میکنند.
در مجموع 25.7 درصد طرفداران جناح مخالف نتانیاهو با در پیش گرفتن نگاهی جدایی طلبانه از تقسیم اسرائیل به دو بخش سکولار و مذهبی حمایت و 56.4 درصد نیز با آن مخالفت کرده اند. در اردوگاه حامیان نتانیاهو و اصلاحات قضایی تنها 8 درصد از ایده تقسیم اسرائیل به دو بخش سکولار و مذهبی حمایت و 74.1 درصد نیز با هرگونه ایده تقسیم اسرائیل مخالفت کرده اند.
نظرسنجی مذکور اما از یک واقعیت عجیب دیگر نیز پرده بر میداشت؛ 55.1 درصد از هواداران کابینه ائتلافی نتانیاهو مایل به زندگی در منطقه مذهبی یعنی یهودا هستند و تنها 16.8 درصد از تمایل خود برای ادامه زندگی در اسرائیل جدید به عنوان یک منطقه سکولار سخن گفتهاند.
ژنرال صهیونیست: در نقطه آغاز فروپاشی ارتش اسرائیل قرار داریمپیامدهای بحران بزرگ اسرائیل؛ از فروپاشی داخلی تا فرسایش روند عادیسازیدومین نظرسنجی مهم در این زمینه را نیز موسسه دموکراسی اسرائیل در ماه ژوئن برگزار کرد که ارقام به دست آمده در آن نیز با نظرسنجی شبکه 11 هماهنگی زیادی دارد. به نظر میرسد در صورت تداوم سیاستهای کابینه افراطگرای بنیامین نتانیاهو در آینده درصد بیشتری از صهیونیستها ایده جدایی و تقسیم این رژیم جعلی به دو سرزمین را جدی خواهند گرفت که در این صورت زمینه فروپاشی از درون این رژیم بیش از پیش تقویت خواهد شد.
انتهای پیام/
منبع : منبع
21st November 24