به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تاج من، در دوره مدیریت سابق شهر تهران حوزه حمل و نقل عمومی پیشرفت چندانی نداشت و حوزه اتوبوسرانی هم با پسرفت مواجه شد اما مدیریت فعلی از زمانی که زمام امور شهری را برعهده گرفت، عزم خود را برای جبران عقبماندگیها جزم کرد و بر تکمیل خطوط مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی متمرکز شد.
یکی از کارهای نیمه تمامی که مدیریت شهری تکمیل و به سرانجام رساندن آن را در دستور کار قرار داد، ایستگاه متروی پرند است که البته تأمین بودجه آن بر عهده شهرداری تهران نیست اما از آنجایی که مسئولیت ساخت آن را بر عهده دارد در تلاش است با جذب منابع از سوی دولت، اتمام این پروژه را تسریع بخشد.
مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران - پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال 1391 کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول 4 کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مرداد ماه سال 1396 تکمیل شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
بهرهبرداری از متروی پرند به شهریور مؤکول شد!
بخش نهایی این طرح از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد دارد و حدود 20 کیلومتر مسافت را شامل میشود اما هنوز زمان بهرهبرداری از آن با وعدههای جدیدی رو به رو میشود.
در حالی که پس از انجام موفقیتآمیز تست سرد این خط در تیر ماه سال گذشته، مسئولان و دست اندرکاران امر با قاطعیت از راهاندازی کل خط مترو تهران - پرند تا قبل از پایان سال 1401 خبر دادند اما باز هم این زمان به خرداد ماه سال جاری و در تازهترین اخبار به شهریور ماه مؤکول شده است چرا که تأمین منابع مالی این پروژه همچنان با مشکل مواجه است.
سید قوامالدین حسینی؛ مجری پروژه متروی پرند درباره روند ساخت و زمان بهرهبرداری متروی پرند به خبرنگار تسنیم میگوید: طبق توافقنامهای که سنوات گذشته بین استانداری تهران، شهرداری و وزارت راه صورت گرفت، مقرر شد شرکت عمران شهرهای جدید، تزریق مالی پروژه را به جای دولت بپذیرد، بر این اساس قرار بود در اسفند 1400 تأمین مالی در دو بخش انجام شود اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد چراکه زمین مجاور پروژه فروش نرفت.
وی میگوید: این روند منجر به تعیین صورت جلسه دیگری شد مبنی بر اینکه به جای فروش زمین و ارائه پول آن به عنوان بودجه دولت، زمین را با پیمانکار تهاتر کنند؛ بر این اساس اوایل زمستان 1401، حدود 15 درصد از 750 میلیارد تومان تعهد دولت در وجه پروژه، تأمین شد.
مجری خط متروی پرند با بیان اینکه با این وجود در این مدت پروژه فعال بوده و پیشرفت خوبی داشته است، میگوید: در بودجه سنواتی دولت نیز رقم اندکی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است به عنوان مثال بودجه تعیین شده در سال گذشته و امسال حدود 227 میلیارد تومان است که تکمیل پروژه از این محل و با این ارقام، تا 10 سال دیگر نیز به سرانجام نمیرسد.
تأمین سریع و به موقع منابع مالی، گره گشای مسیر تکمیل پروژه
وی همچنین میگوید: قرار بود سوم خرداد امسال این پروژه راهاندازی شود اما به دلیل اینکه تزریق مالی به موقع انجام نشد، سرعت اجرای پروژه کمی کُند شد با این حال با دستور رئیس جمهوری، وزیر راه و معاون اجرایی رئیس جمهوری، مشکلات کارسازی و تهاتر زمینها در حال رفع شدن است و انجام امور در هفتههای اخیر سرعت بهتری گرفته است.
علیرضا جعفری؛ مدیر شرکت عمران شهرهای جدید نیز در این باره به خبرنگار تسنیم میگوید: طبق صورت جلسهای که پیش از دی ماه سال گذشته بین شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی امضا شد، قرار بود پرداخت 750 میلیارد تومان از سوی ما بر اساس ارائه صورت وضعیت پیمانکار باشد؛ بر این اساس صورت وضعیت 100 میلیارد تومانی به ما ارائه شد که کارسازی آن انجام شده و صورت وضعیت تأیید شده دیگری از سوی شهرداری تهران در هفته گذشته به دستمان رسید که بالغ بر 300 میلیارد تومان است و کارسازی آن در حال انجام است.
به گفته جعفری، علاوه بر این بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، در راستای سرعت بخشیدن به پروژه مقرر شد 350 میلیارد تومان باقیمانده را به صورت یکجا تأمین کنیم؛ در این راستا همه قراردادهای مربوطه را آماده کردهایم و منتظر تحویل زمین توسط پیمانکار و امضای آن هستیم بنابراین همه تعهد ما آماده کارسازی است و رو به پایان است.
به گزارش تسنیم، بدون شک گره این مسئله به دست دولت باز خواهد شد اما اکنون این پرسش مطرح است که علت روند کند تحقق و تأمین منابع مالی علیرغم تأکیدات رئیس جمهوری و سایر مسئولان چیست؟ چرا پروژهای که اهمیت به ثمر رسیدن آن برای مسئولان مربوطه پوشیده نیست، با گذشت مدتهای مدید باز هم باید در انتظار تامین منابع مالی باشد؟
پولِ 3 سال صرفهجویی مصرف سوخت در جیب دولت!
هم اکنون حدود 350 هزار نفر در پرند ساکن هستند که 40 هزار تردد به سمت تهران دارند. اگر 20 هزار رفت و 20 هزار تردد بازگشت در نظر بگیریم که تقریبا برای هر حرکت 50 کیلومتر پیمایش لحاظ میشود و مصرف هر خودرو را 8 لیتر در نظر بگیریم شامل مصرف روزانه 160 هزار لیتر بنزین میشود!
با درنظر گرفتن 230 روز کاری رفت و آمد (بدون لحاظ روزهای تعطیل) سالانه حدود 37 میلیون لیتر سوخت مصرف میشود که اگر بهای پرداختی مردم را برای آن در نظر بگیریم 110 میلیارد تومان میشود و دولت بیش از 8 برابر آن یعنی سالانه 900 میلیارد تومان را به صورت یارانه میپردازد!
از آنجایی که وضعیت شهر پرند 700 هزار نفر پیشبینی شده قطعاً با افزایش جمعیت، تردد مردم آن بیش از دو برابر خواهد شد چراکه سفرهای تحصیلی نیز با افزایش جمعیت بیشتر خواهد شد. این در حالی است که دولت میتواند با تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه عملا پول سه سال صرفهجویی در مصرف سوخت را از آن خود کند.
قرارداد پرداخت 350 میلیارد تومان برای ساخت متروی پرند آماده شدبدون شک اگر عزم ایجاد شده راسخ نباشد یا پرداختن به آن همچنان با کندی مواجه باشد، شهریور ماه نیز زمان به سرانجام رسیدن این پروژه نخواهد بود چراکه پیمانکار از زمانی که بتواند در ازای تحویل گرفتن زمین، نقدینگی خود را صرف ثبت سفارشات لازم برای تجهیزات، ساخت، دریافت و نصب آن کند زمان زیادی نیاز دارد اما نتیجه به تأخیر افتادن در بهرهبرداری از این پروژه، ناامید شدن هزاران شهروند، از دست رفتن فرصت، افزایش تدریجی سفرهای بین تهران و پرند و در نتیجه افزایش مصرف سوخت، افزایش ترافیک و آلودگی هوا و اتلاف وقت مردم، بیش از گذشته خواهد بود که همه این موارد، تامین فوری منابع مالی این پروژه را گوشزد میکند.
انتهای پیام/منبع : منبع
21st November 24