- اخبار اجتماعی - امیرفاتح وحدتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تاج من در رابطه با دلایل  آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوای سال جاری در کلان‌شهرها تنها به دولت فعلی مربوط نیست و عملکرد دول...
- اخبار اجتماعی -

امیرفاتح وحدتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تاج من در رابطه با دلایل  آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوای سال جاری در کلان‌شهرها تنها به دولت فعلی مربوط نیست و عملکرد دولت‌های گذشته نیز در این موضوع دخیل است. در ادوار گذشته کلیه برنامه‌ها با نقص اجرا شده بود و اگرچه موفقیت‌هایی درخصوص برخی موارد مانند حذف سرب از بنزین، گازسوز شدن خودروها، افزایش خطوط مترو و ایجاد تقاطع‌های غیرهم‌سطح داشتیم اما در کل بسیاری از برنامه‌ها با نقص اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه با رشد جمعیت و گسترش شهرها، معضلات مربوط به بهره‌گیری از سیستم‌های حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده، گفت: دولت‌ها توانایی کنترل و هماهنگی با این رشد جمعیت را ندارند و نتوانستند این رشد جمعیت را با توسعه حمل و نقل عمومی هماهنگ کنند. درحال حاضر در شهر تهران در خوشبینانه‌ترین حالت 40 تا 45 درصد از سفرهای روزانه توسط حمل و نقل عمومی انجام می‌شود و دستیابی به حمل و نقل عمومی به نحوی که لازم است، فراهم نیست.

"خودروهای بی‌کیفیت داخلی" از مقصران اصلی آلودگی هوای تهران!

این کارشناس ادامه داد: نیمی از سفرهای روزانه در تهران توسط اتومبیل شخصی و موتورسیکلت انجام شده که این امر منجر به افزایش مصرف سوخت و نتیجتاً افزایش آلاینده‌های هوا شده است.

وحدتی با اشاره به کیفیت نامطلوب سوخت در کشور بیان کرد: افزایش کیفیت سوخت در کشور با شیب ملایمی  بالا رفته و در نتیجه سوخت ما نیز منبع مهمی برای آلودگی هوا شده است. با توجه به تحریم‌های خصمانه و یکجانبه غرب علیه صنعت نفت کشورمان و کاهش تولید فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی ناچار به استفاده از سوخت‌های مایع سنگین برای تولید برق شده‌ایم که این موضوع به تشدید آلودگی هوا در اغلب کلانشهرهای کشور به خصوص  اراک، تهران و اصفهان منجر شده است.

وی با اشاره به نقش استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کاهش آلاینده‌های هوا گفت: تکنولوژی یکی از مسائل مهم درخصوص آلودگی هواست. متأسفانه کشور ما در مسیر استفاده از این تکنولوژی‌ها از جهان عقب مانده و اثر آن را در نیروگاه‌ها، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، بویلرها و ...، مشاهده می‌کنیم. متأسفانه تحریم‌ها باعث شده تا از این فناوری‌ها محروم باشیم.

معاون سابق سازمان محیط زیست تأکید کرد: راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا در قانون هوای پاک به طور کامل دیده شده است. استانداردسازی و ارتقای سیستم‌های فنی و احتراقی موتورسیکلت‌ها، خودروها، سیستم‌های حمل و نقلی و ارتباطی، سیستم‌ها پایش و کنترل همگی در کاهش آلودگی هوا دخیل هستند. همچنین راهکار اجرایی شامل ساخت پارکنیگ‌ها و معابر، ایجاد مبلمان شهری احداث فضای سبز و...، نیز نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارند.

وحدتی تصریح کرد: موضوع دیگر مربوط به مسائل مدیریتی درخصوص هوای پاک است. این برنامه‌ها شامل زمان‌بندی، ساختار تعیین بودجه، اولویت‌بندی اجرا، مدیریت هماهنگ، نظارت و پایش هستند که متأسفانه در اجرای این برنامه‌ها نواقص عمده‌ای وجود داشته است. مردم ایران در انتظار تنفس هوای پاک هستند و امیدوارم دولت با اجرای آیین نامه‌ها و مواد قانون هوای پاک، امکان تنفس هوای پاک را برای مردم فراهم کند.

انتهای پیام/

منبع : منبع