بهگزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تاج من، با اعلام فهرست جدید فیلمهای اکران تابستانه به تعداد فیلمهایی که از آنها به عنوان اکران بهاره سینماها یاد میشد، بسیاری از منتقدان بر این باور بودند که ورود این فیلمها بخصوص یک فیلم جنجالی میتواند جان تازهای به گیشه سینماهای سراسر کشور بدمد.
این گمانهزنی اگرچه از همان چهارشنبه گذشته در میان منتقدان شدت گرفت و شروع طوفانی «شهر هرت» به عنوان یکی از فیلمهای اکران تابستانه مهر تاییدی بر این گمانه زد، اما واقعیت امر اینجاست که دیروز با گذشت یک هفته از آغاز اکران تابستانه رکوردشکنی دوباره «فسیل» با سهم 45.95 درصدی از فروش ابتدای هفته ثابت کرد که شاید در میان آمارها و رشد فروش سینماها واقعیتی نهفته است که برای رسیدن به آن باید با دقت بیشتری میان آمارها جستوجو کنیم.
از روز شنبه گذشته یعنی 20 خرداد تا روز گذشته یعنی 24 خرداد 1402 مجموعاً 357 هزار 164 نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در 10871 سانس بلیت تهیه کردند که این تعداد بلیت، مجموعاً 132 میلیارد و 894 میلیون 387 هزار و 250 ریال به گیشهها واریز کرد. این درحالی است که مقایسه این دوره با هفته قبلتر یعنی از تاریخ سیزدهم تا هجدهم خرداد با درنظر گرفتن دو روز تعطیلی سینماها به دلیل مناسبتهای مختلف نشان میدهد جهش قابل توجهی در جذب مخاطبان سینما ایجاد شده است.
هفته گذشته در تاریخ یاد شده مجموعاً 224931 نفر از هموطنان برای 6343 سانس سینما بلیت تهیه کردند که مجموعاً رقمی معادل 79 میلیارد و 654 میلیون و 592 هزار و 503 ریال به گیشهها واریز کرد تا در مقایسه با دو دوره مورد نظر نشان دهد از ابتدای هفته جاری تا نیمه شب دیروز، شاهد رشدی معادل 37.02 درصد مخاطبان سینماها و افزایش 40.061 درصدی مجموع فروش فیلمهای روی پرده بودهایم و سینماها هم برای پذیرایی از این تعداد مخاطب نسبت به هفته قبلتر 41.6 درصد سانس بیشتری را به نمایش فیلم اختصاص دادهاند.
مهمترین ضعف سینمای کمدی ایران روایت است
چه خبر از پرفروشها؟
برای بررسی پرفروشهای ابتدای هفته تا دیروز با درنظر گرفتن اطلاعات ثبت شده در سامانه «سمفا» به عنوان مرجعی قابل اعتماد برای بررسی آمارها میبینیم که همچنان فسیل با فروش 166510 قطعه بلیت برای 3060 سانس و درآمدی معادل 610 میلیارد و 411 میلیون و 70 هزار ریال نسبت به سایر فیلمهای روی پرده فاصلهای معنادار و مطمئنی را برای خود ایجاد کرده تا در صدر جدول قرار گیرد.
از سوی دیگر بررسی دقیقتر عملکرد این فیلم از ابتدای هفته نشان میدهد که «فسیل» مشخصاً به ازای هرسالن چیزی معادل 8.3 سانس در اختیار داشته و کل مخاطبانش در همین دوره از کل مخاطبان سینماهای کشور سهمی 46.22 درصدی را به خود اختصاص دادهاند و سهم کل فروش این فیلم در همین دوره از کل فروش سینماها 45.95 درصد است. اما دو معیار تعیین کننده نسبت به این فیلم وجود دارد که میتواند متر و معیاری قابل اعتماد برای پیشبینی عملکرد آینده آن ایجاد کند. بهصورتی که در این زمینه مقایسه ضریب اشغال صندلیهای هر سانس در اکران فیلم «فسیل» به صورت متوسط نشان میدهد که در هر سانس، متوسط 54.41 نفر در سالن حاضر بودهاند و سهم این فیلم از کل سانسهای دوره مورد نظر رقمی معادل 28.14 درصد است.
تهیه کننده "خط استوا": موج کمدیهای گیشهای بیشتر تهیهکنندگان را به سمت خود برده استاما دومین فیلم پرفروش از ابتدای هفته شهرهرت با فروش 85603 قطعه بلیت برای 2259 سانس و درآمدی معادل 32 میلیارد و 128 میلیون و 780 هزار ریال است. سهم این فیلم در بخشهای مختلف نسبت به کل آمارهای دوره مورد نظر اینگونه است که 295 سالنی که فیلم را اکران کردند، تقریباً هرکدام 7.65 سانس برای مخاطبان درنظر گرفتهاند و سهم مخاطبان «شهر هرت» از کل مخاطبان سینماهای کشور از ابتدای هفته رقمی معادل 23.96 درصد بوده و ضریب اشغال صندلی در هر سانس آن هم 37.89 نفر بهطور متوسط در هر سانس است. نهایتاً اینکه فیلم یاد شده از ابتدای هفته 20.78 درصد از کل سانسها را به خود اختصاص داده تا درآمدش هم از کل درآمد سینماها 24.17 درصد ثبت شود.
این درحالی است که سومین جایگاه پرفروشهای دوره مورد نظر در اختیار کتچرمی با فروش 23098 قطعه بلیت یعنی 6.46 درصد از کل مخاطبان برای 1017 سانس، معادل 9.35 درصد از کل سانس سینماها با ضریب اشغال 22.71 نفر به ازای هر سانس بوده که سهم درآمد 9 میلیارد و 737 میلیون و 572 هزار و 50 ریالی آن سهمش از کل فروش سینماها در دوره یاد شده را به 7.05 درصد رسانده است. در همین حال، 185 سالن سینمایی که این فیلم را برای مخاطبان روی پرده داشتند تقریباً به ازای هر سالن 5.49 سانس را تجربه کردهاند.
این درحالی است که فیلم جنجالی مصلحت با سهمی معادل 5.42 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر ما یعنی از شنبه تا نیمه شب دیروز، 19389 نفر برای 1061 سانس معادل 9.75 درصد از کل سانسها و درآمدی معادل 7 میلیارد و 121 میلیون و 890 میلیون ریال معادل 5.35 درصد از کل فروش جایگاه چهارم پرفروشهای دوره مورد نظر را به خود اختصاص داده است. اما ضریب اشغال 18.27 نفری هر سانس به طور متوسط و 5.44 سانس به ازای هر سالنی که فیلم را روی پرده داشت، نشان میدهد هنوز تا شگفتیساز شدن فیلم علیرغم جنجالی بودنش فاصله داریم.
هنر از جایی شروع میشود که حکمت و فلسفه هست + فیلماما عروسی مردم جایگاه پنجم جدول را در اختیار دارد. به این ترتیب که عملکرد فیلم از روز شنبه تا دیروز معادل 4.81 درصد از کل مخاطبان سینما در این دوره یعنی 17215 نفر است. این تعداد مخاطب فیلم مورد نظر در 869 سانس یعنی 7.99 درصد از کل سانسهای این دوره و ضریب اشغال 19.81 نفر برای هر سانس درآمدی معادل 4.84 درصد از کل درآمد سینماها معادل رقمی 6 میلیارد و 440 میلیون و 675 هزار ریال را برای «عروسی مردم» به ثبت رسانده و بررسیها نشان میدهد هر سالن 4.5 سانس فیلم یاد شده را در دوره مورد نظر به خود دیده است.
از سوی دیگرآهنگ دونفره که قبل از اکران تابستانه فیلمها جایگاه مناسبی را در جدول فروش به خود اختصاص بود، اکنون با اضافه شدن فیلمهای تازهوارد سهم 4.68 درصدی از کل مخاطبان دوره مورد نظر یعنی 16729 نفر را به خود اختصاص داده است تا به این ترتیب در 720 سانس و سهمی معادل 6.6 درصد از کل سانسهای دوره در کنار ضریب اشغال متوسط 23.33 نفر به ازای هر سانس 4.67 درصد از کل درآمد سینماها معادل 6 میلیارد و 215 میلیون و 215 هزار ریال را در کارنامه خود ثبت کند. البته 180 سالنی که آهنگ دونفره را روی پرده داشتند در دوره مورد نظر، متوسط به ازای هر سالن 4 سانس را برای مخاطبان ارائه کردند و نهایتاً فیلم، رتبه ششم را از آن خود ساخت.
هفتمین رتبه جدول پرفروشهای دوره مورد نظر در اختیار فیلم سه کام حبس با فروش 8784 قطعه بلیت یعنی معادل 2.45 درصد از کل بلیتهای فروخته شده است. این درحالی است که بررسی دقیقتر عملکرد این فیلم نشان میدهد سهم 4.19 درصدی از کلسانسها یعنی رقمی معادل 456 انس با ضریب متوسط اشتغال 19.26 نفر به ازای هر سانس برای «سه کام حبس» منظور شده و سهم درآمد این فیلم از کل درآمد 5 روز گذشته 3.7 درصد معادل 3 میلیارد و 600 میلیون و 355 هزار ریال است و در عین حال 129 سالنی که فیلم مورد نظر را روی پرده داشتند متوسط 3.53 سانس به این فیلم اختصاص دادهاند.
هشتمین رتبه با سهم 1.37 درصدی از کل مخاطبان دوره مورد نظر، معادل 4901 نفر برای 417 سانس در 102 سالن به فیلم نگهبان شب رسید. این فیلم ضریب اشغال 11.75 نفری به ازای هر سانس و سهم کل 3.83 درصدی از کل سانسها را در اختیار دارد تا درآمد1 میلیارد و 866 میلیون و 555 هزار ریالی آن، سهم 1.40 از کل فروش دوره مورد نظر را برایش به ارمغان آورد.
این درحالی است که تصورهم به عنوان فیلم تازه وارد فهرست اکران سینماها در 5 روز گذشته توانسته 3596 نفر معادل یک درصد کل مخاطبان را به سالنهای سینما بکشاند تا با ضریب اشغال 12.48 نفری برای 288 سانس معادل 3.83 درصد کل سانسهای دوره مورد نظر، 1.15 درصد از درآمد سینماها در 5 روز گذشته که معادل یک میلیارد و 538 میلیون و 850 هزار ریال است را به خود اختصاص دهد. البته 79 سالنی که این فیلم را در فهرست اکران خود داشتهاند به ازای هر سالن 3.64 سانس از مخاطبان فیلم پذیرایی کردهاند و نهایتاً فیلم توانسته جایگاه نهم را به خود اختصاص دهد.
از سوی دیگر بابا سیبیلوبا سهم 0.93 درصدی از کل فروش معادل یک میلیارد و 244 میلیون و 635 هزار ریال در دوره مورد نظر توانسته 1.05 درصد از کل مخاطبان سینماهای کشور یعنی 3782 نفر را به سالن جذب کند تا با ضریب اشغال 12.82 نفری هر سانس در 295 سانس معادل 1.37 درصد کل سانسها جایگاه دهم را در 51 سالنی که 2.92 سانس برای مخاطبان داشتند را به دست آورد.
دسته دختران هم با سهم 0.96 درصدی از کل مخاطبان 5 روز گذشته معادل 3429 نفر برای 149 سانس معادل 1.37 درصد از کل سانسهای این دوره با ضریب اشغال متوسط 23.01 نفر در هر سانس و سهم 0.75 درصدی از کل درآمد سینماها در همین دوره یعنی رقمی بالغ بر 932 میلیون و 650 هزار ریال در رتبه یازدهم قرار گرفت. درحالی که 51 سالنی که این فیلم را به نمایش گذاشتند تقریباً 2.92 سانس در هر سالن را تجربه کردهاند.
حقیقتهای تکاندهندهای از زبانِ اسماعیل سلطانیان / زمانه به بازیگرانی مثل ما جفا میکند + فیلمدر همین حال عروس خیابان فرشته که کمدی خانوادگی است و گمانهزنیهای بسیاری برای موفقیت آن مطرح شده بود در همین دوره تنها سهم 0.47 درصدی از کل مخاطبان با 1703 مخاطب را در اختیار گرفت و ضریب اشغال متوسط هر سانس آن هم 17.3 نفر تعیین شد تا با سهم 0.91 درصدی از کل سانسهای دوره مورد نظر و درآمد 482 میلیون و 660 هزار ریال معادل 0.36 درصد از کل فروش، جایگاه دوازدهم جدول پرفروشهای 5 روز گذشته را در اختیار داشته باشد. البته بررسی دقیقتر عملکرد این فیلم نشان میدهد 39 سالنی که «عروس خیابان فرشته» را به نمایش گذاشته بودند تقریبا به ازای هر سالن 2.56 سانس را در اختیار مخاطبانش قرار دادهاند.
یقه سفیدهاهم با 44 سالن که این فیلم را اکران کردند، سهم 0.31 درصدی از کل مخاطبان دوره مورد نظر یعنی معادل 1137 نفر در 104 سانس و ضریب اشغال هر سانس با متوسط 10.93 نفر، به ازای هر سالن 2.36 سانس را تجربه کرد و نهایتاً با سهم 0.27 درصدی از کل فروش 5 روز گذشته یعنی رقمی معادل 367 میلیون و 375 هزار ریال جایگاه سیزدهم را در اختیار گرفت.
به دنبال آن،غریب جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داد. این فیلم، با سهم 0.19 درصدی از کل مخاطبان دوره یاد شده یعنی تنها 710 نفر در 15 سانس که سهمش از کل سانسهای 5 روز گذشته 0.95 درصد بود و 0.25 درصد از کل فروش سینماها یعنی رقمی معادل 322 میلیون و 200 هزار ریال و ضریب اشغال 47.33 نفر به ازای هر سانس اکران شده را به خود اختصاص داد. نکته جالب توجه اینجاست که 3 سالن فیلم «غریب» را پخش کردند و به ازای هر سالن طبق دادههای ثبت شده در سامانه «سمفا» فیلم در 5 سانس برای مخاطبان اکران شد.
اما جنگ جهانیسوم که اکران غیرقانونیاش قبل از آغاز اکران رسمی این فیلم مشکلاتی را برای سرمایهگذاران و عوامل آن ایجاد کرد در جدول مورد نظر جایگاه پانزدهم را در اختیار دارد و عملکرد آن نشان میدهد که این فیلم با سهم 0.09 درصدی از کل مخاطبان یعنی 331 نفر و ضریب اشغالی معادل 12.52 نفر به ازای هر سانس معادل 27 سانس در 10 سالن توانسته سهم 0.24 درصدی از کل سانسهای اکران شده فیلمها در دوره مورد نظر را به خود اختصاص دهد و این فیلم نهایتاً با فروش 138 میلیون و 25 هزار ریال، سهمی معادل 0.1 درصد از کل فروش سینماها از ابتدای هفته تا پایان روز چهارشنبه را در اختیار گرفته است.
اما در انتهای فهرست شانزدهتایی 5 روز گذشته، نام فیلم ارثیه فامیلی دیده میشود که تنها 247 بلیت فروخته و سهم کل مخاطبانش در دوره مورد نظر 0.06 درصد تعیین شده و در 34 سانس با ضریب اشغال 7.26 نفر به طور متوسط تنها 0.31 درصد از کل سانسهای دوره را در اختیار گرفته است. به این ترتیب فیلم، در 15 سالن با اکران 2.2 سانس به ازای هر سالن تنها 0.05 درصد از کل فروش یعنی معادل 79 میلیون و 595 هزار ریال را به خود اختصاص داده است و به عنوان شانزدهمین فیلم در جدول 5 روز گذشته حضور دارد.
آن روی سکه آمارها؟!
بررسی آماری عملکرد فیلمهای روی پرده سینماهای کشور نشان میدهد که از ابتدای هفته تا پایان روز چهارشنبه عملکرد سینماها مناسب بوده و در مقایسه با هفته قبل که سینماها دو روز تعطیل بودند، میتوان امیدوار بود که هنر هفتم در پایان بهار عملکرد مناسبی از خود به جای گذاشته و تابستانی داغ را برای گیشهها تدارک دیده باشد.
اما با کمی دقت در میان آمارهای مذکور، نکتهای قابل تامل کاملا واضح و شفاف خودنمایی میکند که بسیاری از منتقدان بر این باورند نباید به سادگی از کنار آن گذشت و آن، ضریب اشغال سالنها و البته چینش معنادار سانسها در سالنهای اکرانکننده فیلمهای فهرست تابستانی است.
به گفته این گروه، بیتوجهی به چینش سانسهای اکران در کنار تعداد سالنهایی که فیلمها را اکران میکنند میتواند به نوعی تضمینکننده گیشه باشد و در این آمارها کاملاً مشهود است که طی هفتههای آتی باز هم باید منتظر شگفتیسازی باشیم؛ چراکه احتمال فسیل شدن شهرهرت بالاست.
این درحالی است که بررسی عملکرد هفته اول فیلمهای تازه وارد در اکران بهاره سینماها یعنی هفته پایانی سال 1401 نشان میدهد در آن دوره فسیل در 340 سالن روی پرده رفت و با ضریب اشغال 36.58 نفری برای هر سانس که در آن دوره مورد نظر 3801 سانس بود توانست 139055 نفر را به سینماها بکشاند و درآمدی معادل 65 میلیارد و 297 میلیون و 17 هزار و 500 ریال به خود اختصاص دهد. به دنبال آن، عروس خیابان فرشته با 188 سالن و سهم 4.97 سانسی برای هر سال توانست 12872 نفر بلیت بفروشد تا 935 سانس اکران شده آن درآمدی معادل 5 میلیارد و 940 میلیون و 170 هزار ریال داشته باشد.
گاهی دلم برای سینما تنگ میشوداز سوی دیگر غریب که حساب ویژهای روی آن باز شده بود در اولین تجربه اکرانش در 239 سالن با 5.47 سانس به ازای هر سالن روی پرده رفت تا با 1308 سانس و ضریب اشغال 9.93 نفری تعداد 12997 نفر و درآمدی معادل 5 میلیارد و 655 میلیون و 470 هزار ریال را به دست آورد و نهایتاً بچههای طوفان در 24 سالن و 1.45 سانس به ازای هر سالن توانست در دوره مورد نظر 35 سانس اکران را تجربه کند و ضریب اشغال 3.54 نفری آن نشان داد که این فیلم موفق نیست و تنها 124 نفر را به سالنها کشانده تا درآمدی معادل 49 میلیون و 950 هزار ریال داشته باشد. به این ترتیب مقایسه عملکرد فیلمهای تازه وارد اکران بهاره با تازه واردهای اکران تابستانی 1402 نشان میدهد که رقابت تنها میان شهر هرت، کت چرمی و مصلحت است.
اما منتقدان با اشاره به تفاوت محسوس فروش فیلمهای یاد شده با فسیل به عنوان موفقترین فیلم در فهرست اکران بهاری سینماها معتقدند احتمال اینکه شهر هرت هم فسیل شود وجود دارد؛ چون فسیل به عنوان فیلم مبنا در اکران بهاری از اولین هفته اکران فیلمهای تازه وارد تابستانی توانسته رکوردی قابل تامل را برای خود ثبت کند. به صورتی که فسیل در دوره مورد نظر 1.98 برابر شهر هرت فروخت و در مقایسه با کت چرمی 7.20 برابر مخاطب داشت و نهایتاً در مقابل مصلحت کمی بیشتر از 8.5 برابر مخاطب به خود دید.
این درحالی است که اگر همین فیلم را با فیلمهایی چون آهنگ دونفره، دسته دختران، یقه سفیدها، غریب و جنگ جهانی سوم مقایسه کنیم، میبینیم که فسیل نسبت به آهنگ دونفره 9.95 برابر و در قیاس با نگهبان شب 33.97 برابر بلیت فروخته است و در عین حال نسبت به دسته دختران عملکردی 46.30 برابری داشته و مقابل یقهسفیدها نیز 146.44 برابر فروخته است.
نکته جالب توجه اینجاست که فسیل در مقابل غریب، عملکردی 234.52 برابری و در مقابل جنگ جهانی سوم به عنوان یکی از فیلمهای پرآوازه اکران عملکردی معادل 503.05 درصد بهتر را از خود نشان داده است. این درحالی است که اکنون فسیل شانزدهمین هفته اکران خود را پشت سر میگذارد و روی کاغذ قاعدتاً تازه واردها میتوانستند برای گیشه این فیلم دردسرساز باشند.
به گفته برخی منتقدان، عملکرد مذکور نشان میدهد که اگرچه مخاطب تعیینکننده است و بدون تردید ژانر، داستان و هنرمندان در یک فیلم میتوانند به نوعی تضمین کننده فروش آن در گیشه باشند اما تعیین جداول اکران و تعیین سانسهای مناسب نیز در این زمینه میتواند به عنوان کاتالیزوری قابل تامل عمل کند تا برخی فیلمهای کیفی در مقابل فیلمهای گیشهای شکست را نپذیرند.
انتهای پیام/
منبع : منبع
22nd November 24